Like en Cancel
Via sociale media delen we leuke momenten uit ons leven en maken we ons hard voor wat we belangrijk vinden. Met een like geef je een positieve reactie op video’s, berichten of reacties van anderen.
Maar niet elke online interactie is leuk en soms gaat het mis. We begrijpen elkaar verkeerd en met de veiligheid van een scherm tussen ons in, is een nare reactie zo geplaatst. Een meningsverschil kan leiden tot ruzie, haatreacties of publiekelijk aan de digitale schandpaal genageld worden.
Uit de peiling van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders wel eens gezien of ervaren heeft dat iemand onterecht online gekwetst werd. Ook geeft vier op de tien ondervraagden aan zelf wel eens een nare reactie te hebben ontvangen.
Toch komen we niet in actie. Slechts de helft geeft aan bekenden, vrienden en familie aan te spreken op het online gedrag – en bij vreemden gaat maar 21% het gesprek aan. Ook ander prosociaal gedrag, zoals actief mensen verdedigen en steunen, of ingrijpen als er een ruzie dreigt te ontstaan zien we te weinig. Dat kan beter!
Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) heeft als thema 'Like en cancel', en gaat over het stimuleren van (pro)sociaal gedrag online.
Tijdens de campagne maken we mensen bewust van het feit dat je altijd iets kan doen om van de online wereld een mooiere en veiligere plek te maken. Denk aan een persoonlijke steunbetuiging, het publiekelijk opkomen voor anderen, iemand aanspreken of een bericht rapporteren.