Het IDO, wat is dat eigenlijk?
Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Je kunt er je nieuwe trui bestellen, je treinkaartje kopen en op Facebook berichtjes van vrienden lezen. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Voor hen is er het IDO dat staat voor Informatiepunt Digitale Overheid.
Het IDO is in de gemeente Emmen te vinden bij Facet. Zowel bij de hoofdvestiging als in Klazienaveen, Nieuw-Amsterdam en Emmer-Compascuum.
Waarom naar het IDO?
“Het IDO is er voor mensen die iets moeten regelen op een website van de overheid maar dat moeilijk vinden of de juiste informatie niet kunnen vinden,” vertelt Maaike Russcher, werkzaam als Informatiemedewerker bij Facet. “Ze komen dan naar ons toe. De vragen die we krijgen, zijn heel uiteenlopend. Van het verlengen van een rijbewijs tot het aanvragen van de energietoeslag.”Sommige mensen vinden het nog best spannend om zaken online te regelen. “De klant zit daarom altijd zelf achter de computer of met de telefoon voor zich en wij zitten er naast en laten zien welke informatie op de website te vinden is.
Of wat ze moeten doen om bijvoorbeeld een paspoort aan te vragen. We laten ze zo veel mogelijk zelf doen zodat ze het een volgende keer zelf kunnen doen.” De IDO-medewerker mag geen advies geven. Mocht een klant hierdoor niet verder geholpen kunnen worden, dan kan worden doorverwezen naar de juiste organisatie of plek. Of de IDO-medewerker maakt samen met de klant een afspraak bij een organisatie.
Moet ik een afspraak maken als ik een vraag heb?
Als je een vraag hebt voor de IDO-medewerkers kun je in de vestigingen Klazienaveen, Emmer-Compascuum en Nieuw-Amsterdam terecht tijdens de spreekuren. Bij Emmen-centrum kun je elke openingsdag terecht als het niet te druk is. Op maandagmiddag en vrijdagmiddag is er tussen 13.00-17.00 uur speciaal tijd vrijgemaakt voor IDO-vragen.
Een afspraak maken is in geen van de vestigingen nodig. “Kom gerust langs met al je vragen. Er zijn geen kosten aan deze dienstverlening verbonden en je hoeft geen lid te zijn van Facet,” aldus Maaike. Ze voegt eraan toe dat mensen die naar Facet komen, blij weer de deur uitgaan. “Mensen vinden het fijn dat we aandacht en tijd voor ze hebben. Dat er iemand is die ze een luisterend oor biedt en ze op weg kan helpen.
Ik heb niks met computers
Sommige mensen hebben niet zoveel met computers. Maar ondervinden dat het toch wel handig is om digitaal vaardig te zijn. Facet houdt daarom cursussen om mensen op weg te helpen. Van inloggen met je DigiD tot een account aanmaken op Instagram. “Je hoeft echt geen expert te worden op de computer,” geeft Maaike aan. “Maar hoe fijn is het als je zelf een mailtje kunt sturen of kunt beeldbellen met een goede vriend in Amsterdam?”
Voor meer informatie over de cursussen kun je terecht bij de vestigingen van Facet.