Pheline Smit wint Emmense voorleeswedstrijd!
Pheline Smit van basisschool de Bascule uit Nieuw-Amsterdam heeft vanmiddag de Emmense voorleeswedstrijd gewonnen. Deze wedstrijd vond plaats in het Rensentheater. Het betrof hier de finale van De Nationale Voorleeswedstrijd. De winnaar zal binnenkort Emmen vertegenwoordigen in de provinciale finale.
De vier kandidaten werden, aangemoedigd door hun supporters, om de beurt door Facetmedewerker Anouk Haddering naar voren gehaald en kort aan het publiek en de jury, bestaande uit directeur-bestuurder van Facet Nicole Stiekema, Kinderburgemeester Jayvion Hasewinkel en winnaar van de Cultuurprijs 2022 Bernard Gepken voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Er werd o.a. gelet op uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. Na een spannend juryberaad, werd het verlossende woord gesproken.
Pheline las een fragment voor uit het boek ’Lampje’ van Annet Schaap. Volgens het oordeel van de jury las Pheline voor met veel inleving en goede mimiek. Ook was haar fragmentkeuze goed met een ‘’lekkere uitsmijter’’. Naast, hoe kan het ook anders, een prachtig (voor)leesboek cadeau, kreeg niet alleen de winnaar maar ook de andere drie kandidaten 2 kaarten geschonken door het ATLAS Theater voor het op het boek gebaseerde theaterstuk ‘De regels van Floor’ dat eind maart in het theater vertoond wordt. Pheline zal één van de twaalf deelnemers zijn aan de provinciale finale die op 19 april gehouden zal worden in Podium Zuidhaege te Assen.
De Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Kinderen leren hierbij veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren.